uskossa kasvaminen

Jumalan tahtoon suostuminen

Jumalan tahtoon suostuminen - Mari-Anna Stålnacke

Onko sinun helppo suostua Jumalan tahtoon? Luulen, että me kaikki kamppailemme sen kanssa silloin tällöin. Jopa Jeesus kävi rukouskamppailua tästä asiasta Getsemanessa. Mutta hän tiesi, ettei kannattanut vaatia oman tahdon tapahtumista. Joten ehkä myös meidän pitäisi oppia näkemään Jumalan tahtoon suostuminen olevan meidän parhaaksemme, vaikka itse haluaisimmekin päinvastaista.

»Isä, jos tahdot, niin ota tämä malja minulta pois. Mutta älköön toteutuko minun tahtoni, vaan sinun.» (Luukas 22:42)

Usein saamme juuri sen, mitä haluamme heti sen jälkeen, kun olemme luovuttaneet asian Jumalalle. Mutta joskus näin ei käy ja siksi meillä on tapana takertua näihin epäjumaliimme aivan viime hetkiin saakka. (Ikään kuin tietäisimme, mikä meille on parasta, meidän näkökulmamme on niin rajallinen, etenkin verrattuna Kaikkivaltiaaseenn Jumalaan.)

C.S. Lewis on sanonut: ”On kahdenlaisia ihmisiä: niitä, jotka sanovat Jumalalle: ’Tapahtukoon sinun tahtosi”, ja niitä, joille Jumala sanoo: ’Hyvä on, tee sitten omalla tavallasi'”. Minä en halua elää omalla tavallani, minä haluan elää Jumalan tahdoin mukaisesti. Entäpä sinä?

Jumalan tahtoon suostuminen

Joskus elämä tuo mukanaan vaikeita asioita: koronan, syövän tai jonkin muun ristin kannettavaksemme. Ohittaisimme tämän maljan varmasti mielellämme. Mutta elämän tarkoitus ei kuitenkaan ole pitää mahdollisimman hauskaa, mahdollisimman pitkään, vaan päästä mahdollisimman lähelle Jeesusta. Koska vain hänellä on iankaikkisen elämän sanat. Meillä ei ole ketään muuta, mutta Jeesus riittää enemmän kuin hyvin.

Jumalan tahtoon suostuminen ei tarkoita sitä, ettemmekö me taistelisi. Mutta se tarkoittaa, että emme taistele Jumalaa vastaan vaan hänen kanssaan. Se tarkoittaa, että taistelemme ilon kautta. Täynnä rauhaa ja tarkoituksellisuutta. Koska taistelemme Jumalan voimalla (emmekä omallamme).

Kun taistelemme Jumalan kanssa, me olemme siunattuja jopa tämän taistelun keskellä. Pelkästään tieto siitä, että olemme Jumalan hyvissä käsissä, vapauttaa. Paras tapa hallita kaaosta on luovuttaa hallinta Jumalalle. Häviämme sitten tahi voitamme, olemme uskomattoman siunattuja. Koska me olemme yhtä Jumalan kanssa ja hän on meitä varten ja meidän puolellamme. Nyt ja ikuisesti.

Rakas Jumala,
Anna meille anteeksi, että haluamme asioiden tapahtuvan oman tahtomme mukaisesti.
Meidän pitäisi tietää paremmin.
Auta meitä päästämään irti ja suostumaan tahtoosi.
Antaudumme sinulle ja suostumme tahtoosi tapahtui sitten mitä tahansa.
Älä kuitenkaan vain jätä meitä.
Voimaannuta meidät taistelemaan ilon kautta, täynnä rauhaa ja tarkoituksellisuutta.
Tee meistä sellaisia kuin haluat meidän olevan.
Käytä meitä siunataksesi muita ja sinun kunniaksesi.
Jeesuksen nimessä,
Aamen

P.S.

Onko sinun vaikea suostua Jumalan tahtoon? Entä mikä on auttanut sinua antautumaan Jumalalle? Mitä enemmän minä olen tullut tietoiseksi Jumalan hämmästyttävästä pelastussuunnitelmasta, sitä helpompi on suostua hänen tahtoonsa omassa elämässäni. Tämä kaikki ei ole kaikki, mitä on, olemme matkalle upeaan paikkaan, missä ei ole enää kipua, kyyneleitä tai surua. Minä olen valmis siihen ja haluan taistella päästäkseni sinne. Ja haluan sinut sinne kanssani. Taistele siis hyvä uskon taistelu, ystäväni. Se on sen arvoista. Et tule katumaan sitä ja tulet olemaan suuresti siunattu.

Kuva: Darius Bashar/Unsplash

8 thoughts on “Jumalan tahtoon suostuminen

  1. Hei!
    Kiitos taas ihanasta niin totta kuin vain voi olla. Jumalan syliin heittäytyminen ja Hänen tietään seuraaminen vie kerran perille Taivaan Kotiin.
    Olipa ihana lukea ja tämä sanoma oli niin lohdullinen.
    Ihana jatkaa päivää!
    Kaunis kiitos Sinulle!

    1. Kiitos, ihana Tarja kauniista sanoistasi. Aina lämmittää mieltä kuulla, että blogi on saanut siunata, lohduttaa ja rohkaista. Iloa ja siunausta elämääsi!

    1. Kiitos, Ulla, palautteestasi! Ihana kuulla, että tämä on saanut sinua siunata. Ja kiitos siunauksista, niitäkin todellakin tarvitsemme. Iloa ja siunausta myös sinulle!

      1. Kiitos, juuri nyt, kun koko maailma ellää tämmösiä aikoja ja meijänki suvussa on nyt paljo kaikenlaista möhkyä, nuot sanat lohuttavat ja antavat toivoa. Rukkousta, sitä tarvithan ja Jumalan hyvvään tahtoon suostumista.

        1. Hyvä kuulla, kiitos! Rukousta todella tarvitaan, pysytään siinä uskollisena. Siunatkoon hyvä Jumala sinua ja sukuasi täsmäsiunauksin!

    1. Hei ja kiitos kommentistasi. Meillä on hyvä Isä, joka pitää huolta lapsistaan ja puhuttelee meitä niin monin tavoin. Iloa ja siunausta elämääsi ja edelleen!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *