Jumala

Koti Jumalassa

Koti Jumalassa, kirjoittanut Mari-Anna Stålnacke
Ralph Ravi Kayd/Unsplash

Valmistautuessani muuttamaan Etiopiaan pohdin raamatunkertomusta palavasta pensaasta. Jumala käski Moosesta riisua kenkänsä, koska maa, jolla hän seisoi, oli pyhä. Ymmärrän tämän pyhyysaspektin, mutta en usko, että Jumalan ainoa tarkoitus oli opettaa Moosekselle uskonnollisia käytöstapoja. Uskon, että Jumalalla oli paljon syvempiäkin tarkoitusperiä pyytäessään Moosesta riisumaan kenkänsä. Mitähän ne voisivat olla? Ehkä sittenkin kyse on siitä, onko meillä koti Jumalassa vai ei?

Mooses paimensi appensa Jetron, midianilaisen papin, lampaita. Kerran hän vei lauman autiomaan toiselle puolen ja tuli Jumalan vuoren Horebin juurelle. Siellä hänelle ilmestyi Herran enkeli tulenliekissä, joka nousi orjantappurapensaasta. Mooses huomasi, ettei tuli kuluttanut pensasta, vaikka se oli liekeissä. Silloin hän ajatteli: ”Menenpä katsomaan tuota ihmettä. Minkä vuoksi pensas ei pala poroksi?”
Kun Herra näki hänen tulevan katsomaan, hän huusi pensaasta: ”Mooses, Mooses!” Mooses vastasi: ”Tässä olen.” Herra sanoi: ”Älä tule lähemmäksi! Riisu kengät jalastasi, sillä paikka, jossa seisot, on pyhä.” Herra sanoi vielä: ”Minä olen sinun isäsi Jumala, Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala.” Silloin Mooses peitti kasvonsa, sillä hän pelkäsi katsoa Jumalaa.
(2.Moos.3:1-6)

Koti Jumalassa

Suomalaiselle kenkien riisuminen kotiin tullessa on itsestäänselvyys. Kotona oleminen tarkoittaa meille kengättömyyttä. Mooses ei ollut koskaan elämässään tuntenut oloaan kotoisaksi. Egyptissä hän oli heprealaisena ollut ulkomaalainen. Ja erämaassa he pitivät häntä egyptiläisenä. Mooses ei siis ollut koskaan tuntenut oloansa kotoisaksi minkään ihmisryhmän kanssa. Mutta tässä hän oli, ensimmäistä kertaa elämässään, häntä kehotettiin tulemaan kotiin Jumalan luo ja riisumaan kenkänsä.

Sinä saatat myös tuntea olevasi muukalainen. Ehkä ihmiset eivät ole koskaan hyväksyneet sinua. Mutta Jumala hyväksyy – ja rakastaa – sinua. Hän toivottaa sinut avosylin tervetulleeksi. Jumala kaipaa viettää aikaa kanssasi, tuntea sinut, rakastaa sinua.

Maailma tuottaa meille aina pettymyksen. Mutta Jumala ei koskaan. Hänen kanssaan me olemme aina kotona. Meidät luotiin hänen kuvakseen, ja vain hänessä me löydämme rauhan, rakkauden ja kodin.

Tämä on hyvin erityislaatuista. Mutta siltikin luulen, että kenkien riisumiseen liittyy vielä muitakin merkityksiä.

…on parasta, mitä on

Kun meillä on koti Jumalassa, voimme olla sellaisia kuin olemme, aivan samoin kuten voimme olla omassa kodissamme, kun olemme riisuneet kengät kotiin tulessamme. Meidän ei tarvitse teeskennellä olevamme jotain/joku muu kuin mitä olemme, sillä meidät hyväksytään sellaisena kuin olemme. Kotona meidän ei tarvitse myöskään suojautua maailman kovilta elementeiltä, vaan voimme ottaa kengät pois. Ja silti olemme turvassa.

Joten kun Jumala kutsui Mooseksen tulemaan luoksensa ja riisumaan kenkänsä, hän samalla kertoi Moosekselle, että hän voi olla oma itsensä hänen kanssaan. Hän kutsui Mooseksen eikä ketään muuta. Jumala kyllä tiesi, että Mooses änkytti, mutta hän kutsui juuri hänet (eikä Aaronia tai ketään muutakaan).

Se, että meillä on koti Jumalassa, tarkoittaa myös meille sitä, että voimme olla oma itsemme Jumalan seurassa. Kuinka ihanaa, että Jumala tuntee meidät läpikotaisin, mutta silti rakastaa meitä ehdoitta. Lisäksi hänellä on suunnitelma ihan meitä jokaista varten. Se, että olemme osa Jumalan missiota, ei tarkoita sitä, että meidän pitäisi teeskennellä olevamme joku muu kuin mitä olemme. Jumala nimenomaan työskentelee epätäydellisten ihmisten – kuten sinä ja minä – kanssa ja kautta.

Suurin sanoma, jotaa voimme koskaan jakaa, on se, että Jumala haluaa toivottaa kaikki kodittomat tervetulleiksi kotiinsa. Ja tämä on meille kaikille mahdollista Jeesuksen ansiosta. Jeesus on valmistanut tien meille. Jeesuksen ansiosta me kaikki olemme tervetulleita Jumalan luo sellaisena kuin olemme.

Kyllä, Jumala on pyhä ja hän haluaa tehdä meistäkin pyhiä. Mutta me emme voi itse tehdä itsestämme pyhiä. Mutta onneksi Pyhä Henki voi ja tekee niin. Meidän on vain käännyttävä Jumalan puoleen. Ja niin se tapahtuu. Jumalan armosta.

Rukoillaan

Rakas Jumala,
Kiitos, että olet kotimme tässä maailmassa.
On ihanaa olla kotona riippumatta siitä, missä päin maailmaa olemme.
Kiitos, että haluat olla kanssamme, olimmepa sitten kuinka epätäydellisiä tahansa.
Ja kiitos, että et luovuta tai jätä meitä oman onnemme nojaan.
On mahtavaa, että sinulla on upeita suunnitelmia meidän varallemme.
Tee meistä pyhiä kuten sinä!
Käytä meitä kunniaksesi!
Siunaa meitä jokaista suunnitelmiesi mukaisesti.
Jeesuksen kallisarvoisessa nimessä,
Aamen

P.S.

Eikö olekin ihmeellistä ajatella tätä Raamatun kohtaa tällä tavalla? Jumala ei ole vihainen Jumala, joka vaatii ankarasti kunnioitusta, vaan hän on rakastava Isä, joka haluaa meidän tuntevan olomme kotoisaksi hänen kanssaan ja vielä juuri sellaisena kuin olemme. Ja kyllä, hän on pyhä ja ansaitsee kaiken kunnioituksen. Mutta hänen Isän sydämensä sykkii meille. Ja tämä muutta kaiken, eikö niin? Älä siis anna minkään pitää sinua pois Jumalan luota. Hänen sydämensä on sinun todellinen kotisi.

Pidä koti Jumalassa, rakas ystäväni. Olet suuresti rakastettu. Ja siunattu!

2 thoughts on “Koti Jumalassa

  1. Sinun näkökulmasi tähän tekstiin
    on aivan uusi. Se on lohdullinen ja selventää, ainakin minulle, Jumalan rakkaudellisia kasvoja.
    KOTI Jumalan luona. Se on aivan ihanaa.

    1. Kiitos kommentistasi. On ihanaa, miten Jumala kirkastaa meille Sanaansa aina uudella tavalla. Iloa ja siunausta elämääsi edelleen!
      (P.S. Pelastin kommenttisi roskakansiosta, joten tämä vastaus vähän viivähti, pahoittelut siitä.)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *