kirkkovuosi, kristityn elämä

Kristuksen mielen mukaisesti

Kristuksen mielen mukaisesti

Loppiainen on yksi suosikkipyhistäni. Joulunajan kiireet ja velvollisuudet ovat ohitse, nyt on aika tietäjien tavoin kumartaa Jeesusta ja antaa hänelle parasta, mitä meillä on antaa. Tämä vaatii hieman pohtimista ja itsearviointia, eikö vain? Voimme myös miettiä, miten haluamme tämän uuden vuoden käyttää. Mitä jos tekisimme niin Kristuksen mielen mukaisesti?

Katsokaa siis tarkoin, kuinka vaellatte: ei niinkuin tyhmät, vaan niinkuin viisaat, 16ja ottakaa vaari oikeasta hetkestä, sillä aika on paha. 17Älkää sentähden olko mielettömät, vaan ymmärtäkää, mikä Herran tahto on. (Ef. 5:15-17)

Me kaikki haluamme – ainakin teoriassa – elää täysillä. Mutta niin usein juutumme häiriötekijöiden viidakkoon ja eksymme tieltämme. Meidän tulisikin valita Jumalan tie eikä omaamme, joten eksyminen saattaa olla ensimmäinen askel parempaan. Raamattu opastaa meitä näin:

Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli. (Fil. 2:5)

Jumala ei ole jättänyt meitä kuljeksimaan yksin ja arvailemaan, mihin suuntaan meidän pitäisi mennä. Pyhä Henki on oppaamme ja neuvonantajamme. Ja hän lahjoittaa meille Kristuksen mielen, jotta tulisimme johdatetuksi hänen aivoitustensa ja tarkoitustensa mukaisesti. Tämä innostaa minua. Se antaa minulle toivoa. Ja se ohjaa minut eteenpäin tielle, joka ei löydy yrittämisen ja erehtymisen eikä edes valistuneen arvauksen kautta, vaan Jumalan johdatuksesta.

Kristuksen mielen mukaisesti

Miten sitten voimme elää Kristuksen mielen mukaisesti? Kristuksen mieli on Jumalan lahjaa meille, meidän tulee vain käyttää sitä. Kun elämme rukoillen ja kun pyydämme johdatusta kysyen Jumalalta ”Onko tämä sinun parhaasi minulle?”, Pyhä Henki avaa silmämme näkemään asiat Kristuksen mielen mukaisesti. Silloin näemme asiat niin kuin ne ovat, ei niin kuin ne näyttävät olevan.

Kun tarkastelemme tätä tulevaa vuotta Kristuksen mielen mukaisesti, pystymme keskittymään asioihin, joilla on iankaikkisuusarvoa. Jumalan tiet ovat erilaiset kuin meidän tiemme, joten tarvitsemme Kristuksen mieltä näyttämään meille mitä mikin on. Muuten on aivan liian helppoa eksyä.

Mutta emmekö me todellakin ole suuresti siunattuja, kun Jumala tarjoaa meille kaiken elääksemme voitokkaasti? Jeesus haluaa olla Herramme ja Vapahtajamme mutta myös oppaamme ja roolimallimme. Hän jätti meille Pyhän Henkensä voimaannuttamaan ja ohjaamaan meitä elämään hänen mielensä mukaisesti. Siksi olemme enemmän kuin tervetulleita pyytämään apua. Itse asiassa suomme Jumalalle suuren ilon, kun teemme matkaa hänen lähellään ja kysymme häneltä neuvoa. Tämä on ainoa tapa elää täysillä, Kristuksen mielen mukaisesti.

Rakas Jumala,
Kiitos, että olet niin ihmeellinen Isä ja tarjoat meille kaiken, mitä tarvitsemme tehdessämme matkaa luoksesi.
Me haluamme elää Kristuksen mielen mukaisesti,
auta meitä tekemään niin.
Tee meitä rohkeita pyytämään apuasi ja
voimannuta meidät elämään tahtosi mukaisesti.
Näytä meille, miten elää täysillä löytäessämme identiteettimme ja elämän tarkoituksemme Kristuksessa.
Auta meitä näkemään, mitä pitää lähteä ja minkä pitää lisääntyä elämssämme, jotta voimme palvella sinua Kristuksen mielen mukaisesti.
Rukoilemme Jeesuksen nimessä,
Aamen

P.S.

Me kaikki tarvitsemme puhtaan sydämen mutta myös Kristuksen mielen ja Pyhän Hengen voiman. Muuten kristityn elämä on raskasta raahustamista. Olen rukoillut, että Jumala antaisi minulle Kristuksen mielen ja muuttaisi elämääni sen mukaisesti, sillä vain sillä tavalla löydämme paikkamme tässä maailmassa ja pystymme toteuttamaan Jumalan tahdon. Tätä rukoilen myös sinulle, ystäväni. Ei yritetä pärjätä omin voimin mutta ei myöskaan oman mielen varassa. Me tarvitsemme Jumalan armovoimaa mutta myös Kristuksen mielen kirkkautta. Ole suuresti siunattu, ystäväni. Hyvää armon vuotta 2021!

Siitä lähtien, kun saimme tästä kuulla, mekin olemme lakkaamatta rukoilleet teidän puolestanne ja pyytäneet, että te saisitte runsaasti hengellistä viisautta ja ymmärrystä ja tulisitte täydelleen tuntemaan Jumalan tahdon. 10Rukoilemme, että eläisitte Herralle kunniaksi ja kaikessa hänen mielensä mukaan ja että kantaisitte hedelmää tekemällä kaikkea hyvää ja kasvaisitte Jumalan tuntemisessa. 11Hänen kirkkautensa voima ja väkevyys vahvistakoon teitä olemaan aina kestäviä ja kärsivällisiä. (1. Kor. 1: 9-11)

6 thoughts on “Kristuksen mielen mukaisesti

  1. Kiitos ! Sain tästä paljon !

    Lainaus : ”Me kaikki tarvitsemme puhtaan sydämen mutta myös Kristuksen mielen ja Pyhän Hengen voiman…”

    1. Miten mukavaa, että löysit tiesi tänne ja tulit ravituksi. Kiitos kommentistasi ja oikein paljon Taivaan Isän siunausta sinulle!

  2. Ihana oli lukea tulla ravituksi ja lukea jumalan elävää sanaa ja monesta kirjoituksestasi tulla lohdutukseksi.
    Ihana Pyhä Henki oli läsnä kunluin kirjoituksiasi.
    Oli voimaauttavaa .
    Välillä kun olen väsynyt. Otan jumalan sanaa se ravitsee ja vahvistaa minua.
    Siunaten sinua ♥️🕊🙋‍♀️.Tanja

    1. Kiitos, Tanja, ilahduttavasta kommentistasi. Mahtavaa, että koit Pyhän Hengen läsnäoloa, se on parasta, mitä on! Iloa ja siunausta sinullekin!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *