kristityn elämä

Tottele Jumalaa silloinkin, kun et pidä siitä

Tottele Jumalaa silloinkin, kun et pidä siitä, kirjoittanut Mari-Anna Stålnacke
 Ben White / Unsplash

Noudatatko sinä Jumalan kehotuksia vain silloin, kun olet hänen kanssaan samaa mieltä? Vai noudatatko Jumalan kehotuksia kyselemättä? Näiden kahden välillä on suuri ero. Ensimmäinen vie tuhoon ja jälkimmäinen vie elämään. Mistä minä tämän tiedän? Raamattu kertoo meille niin. Joten tottele Jumalaa silloinkin, kun et pidä siitä.

He sanoivat Jeremialle: »Herra on lahjomaton ja luotettava todistaja. Rangaiskoon Herra, sinun Jumalasi, meitä, ellemme tee juuri niin kuin hän käskee meidän tehdä! Me tottelemme Herraa, Jumalaamme. Olemmehan lähettäneet sinut kysymään häneltä neuvoa. Olkoon hänen tahtonsa mikä tahansa, me teemme niin kuin Herra, meidän Jumalamme, sanoo, jotta meille kävisi hyvin.» (Jer.42.5-6)

Meidän tulee totella Jumalaa, tykkäsimme siitä tai emme. Me emme ymmärrä iankaikkista todellisuutta, Jumala ymmärtää. Emmekä me myöskään tiedä, mikä on meille parhaaksi, mutta Jumala tietää. Meidän tulee totella Jumalaa, olkoon hänen tahtonsa mikä tahansa. Tätä on todellinen uskollisuus, se johtaa meidät siunauksiin Jumalan tavalla, Jumalan aikataulussa.

Saattaa tuntua houkuttelevalta totella Jumalaan vain silloin, kun se meille sopii. Sillä tavalla ympäröivä yhteiskunta kehottaakin meitä elämään. Mutta jos haluamme seurata Kristusta (emmekä maailmaa), meidän tulee antaa Jumalan johdattaa meitä, eikä niin tapahdu, jos valitsemme vain sen, mitä olemme valmiit tekemään. Jumala haluaa ehdotonta antautumista, eikä puolinaista sitoutumista.

Tottele Jumalaa silloinkin, kun et pidä siitä

Kun olin nuori, olin vain puolinaisesti sitoutunut, vaikka silloin en sitä ymmärtänyt. Kun elämäni mureni, huomasin, mitä olin tehnyt ja se ei todellakaan ollut tuonut onnea. Onneksi ymmärsin kenen puoleen käänntyä ja hän siunasi minua suurenmoisella armollaan. Sen jälkeen olen valinnut ehdottoman antautumisen tien.

Ei, ei se ole ollut helppoa. Ja en ole aina pystynyt siihen. Mutta kyse onkin ennemminkin ojentautumisesta Jumalan puoleen ja oikeasta sydämen asenteesta. Joten antaudun joka aamu Jumalalle ja se antaa päivälleni oikean rytmin. Ja illan tullen jätän vielä kaiken Jumalan haltuun ja siten saan käydä huoleti nukkumaan ja elää siunattuna Jumalan lapsena siihen liittyvine oikeuksineni. 

En enää halua elää omavoimaisesti enkä omapäisesti, sillä tällainen elämäntapa johdatti minut onnettoman elämäntavan ahdistavaan viidakkoon. Jumala sen sijaan on johdattanut minut vihreille niityille. Ei, ei elämä ole nytkään aina helppoa, mutta se on täynnä tarkoitusta ja se on hyvin merkityksellistä. Eikä siinä ole juoksuhiekkaa niin kuin epäonnen viidakossa.

Joten tottele Jumalaa silloinkin, kun et pidä siitä. Ehdoton antautuminen ja kokonaisvaltainen uskollisuus eivät ehkä ensialkuun vaikuta houkuttelevilta, mutta ne johtavat Jumalan syvempään tuntemiseen. Ja se taas puolestaan on taivas maan päällä. Älä missaa sitä!

Rakas Jumala,
Anna meille anteeksi, että sitoudumme sinuun vain puolinaisesti.
Me haluamme syvempään yhteyteen kanssasi, 
joten antaudumme sinulle ihan kokonaan ja
pyydämme, että johdatat meidät pois vihan viidakosta.
Näytä meille, mitä läheisyys sinun kanssasi voi olla.
Jeesuksen nimessä,
Aamen

P.S.
Jos vielä mietit, kannattaako antautua Jumalalle ihan kokonaan, älä epäröi enää. Ruoho ei ole vihreämpää aidan toisella puolella, vaikka niin saattaa kaukaa katsoen näyttääkin. Maailma ei voi tarjota sinulle mitään, mikä tyydyttäisi sinua sekä täällä että iäisyydessä. Mutta Jumala tarjoaa sinulle uskoa, toivoa ja rakkautta. Äläkä unohda myöskään armoa, rauhaa, toivoa, iloa, iankaikkista elämää. Ole suuresti siunattu, rakas ystävä. Anna Jumalan näyttää, miten siunattua on elää hänen kanssaan!

2 thoughts on “Tottele Jumalaa silloinkin, kun et pidä siitä

  1. Hei!
    Kiitos, voi miten ihana oli lukea blogiasi todeta, että on yksi Armon tie.
    Tämä tie on kuljettava ja antautua Isän johdattamaan polkuun.
    Minä luotan tähän ja uskon kaikella olevan tarkoitus, vaikka on vaikeaa välillä.
    Lopulta kaikki helpottaa, kun tie on kuljettu loppuun.
    Iankaikkisuus on määränpäänä.

    Ihanaa jatkoa ja siunattua!

    Tarja 🙏

    1. Kiitos, Tarja! Ihanaa kuulla, että tämä blogi on saanut siunata ainakin yhtä lukijaa. Jumalan armo on maailman ihanin asia. Pysytään siinä. Iloa ja siunausta sinulle!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *