uskossa kasvaminen

Vastaanota Jeesus riemulla ja suurella ilolla

Vastaanota Jeesus riemulla ja suurella ilolla, kirjoittanut Mari-Anna Stålnacke
 Niels Larsen Stevns/Wikipedia

Tänään rakastuin Sakkeukseen. Totta kai olen lukenut/kuullut tarinan Sakkeuksesta monta monituista kertaa ja aina arvostanutkin sitä. Mutta tänään haluan elää kuin Sakkeus. Haluan etsiä Jeesusta yhtä intohimoisesti kuin Sakkeus ja haluan vastaanottaa Jeesuksen yhtä suurella riemulla ja ilolla kuin Sakkeus.

Jeesus jatkoi matkaa ja kulki Jerikon halki. Kaupungissa asui mies, jonka nimi oli Sakkeus. Hän oli tullimiesten johtaja ja hyvin rikas. Sakkeus yritti päästä näkemään Jeesuksen, mutta pienikokoisena hän ei nähnyt mitään väkijoukon takaa. Niinpä hän juoksi muiden edelle ja kiipesi sykomoripuuhun nähdäkseen Jeesuksen, koska tiesi tämän kulkevan sitä kautta. Kun Jeesus tuli kohdalle, hän nosti katseensa ja sanoi: »Sakkeus, tule kiireesti alas. Minun pitää majoittua tänään sinun taloosi.»

Sakkeus laskeutui kiireesti ja toivotti Jeesuksen riemuissaan tervetulleeksi. Kaikki, jotka näkivät tämän, sanoivat paheksuen: »Meni sitten majoittumaan syntisen miehen luokse.» Mutta Sakkeus astui esiin ja sanoi: »Herra, minä annan puolet omaisuudestani köyhille. Jos olen kiristänyt joltakulta ylimääräistä, maksan sen takaisin nelinkertaisesti.» Jeesus sanoi: »Tänään tämän talon väki on pelastunut. Onhan Sakkeuskin Abrahamin jälkeläinen. Ihmisen Poika tuli etsimään ja pelastamaan nimenomaan sen, joka on kateissa.» (Luukas 19:1-9)

Vastaanota Jeesus …

Ensinnäkin, rajoitteistasi huolimatta, etsi Jeesusta kokosydämisesti. Sakkeus oli lyhyt, joten hän kiipesi puuhun nähdäkseen Jeesuksen. Joten tee mitä tahansa sinun täytyykin nähdäksesi Jeesuksen, tavataksesi hänet. Se on sen arvoista.

Iloitkoot kaikki, jotka etsivät Herraa! Ps. 105:3

Toiseksi, kun Jeesus kutsuu sinua (ja hän kyllä kutsuu sinua jatkuvasti, kuuntele herkällä korvalla), vastaanota Jeesus riemulla ja suurella ilolla. Toivota Jeesus avosylin tervetulleeksi elämääsi. Ja jos et vielä tunne iloa ja riemua, toivota hänet tervetulleeksi joka tapauksessa. Sillä Jeesus tuo rauhan ja ilon tullessaan.

… riemulla ja suurella ilolla

Onhan se aika uskomatonta – kuitenkin totta – että Jeesus haluaa viettää aikaa kanssamme. Me olemme todella onnekkaita ja suuresti siunattuja, että hän rakastaa meitä sellaisena kuin olemme. Mutta hänellä on hyvä suunnitelma meidän varallemme. Jeesus haluaa uudistaa meidät sisältä ja ulkoa. Toivottavasti vastaanotamme hänet niin kuin Sakkeus teki.

Muuttakaa siis mielenne ja kääntykää. Silloin syntinne pyyhitään pois ja Herra antaa virkistävien aikojen tulla. (Ap.t.3:19-20a)

Katukaamme syntejämme ja kääntykäämme Jumalan puoleen ja etsikäämme hänen tahtoaan elämällemme (se on joka tapauksessa parasta, mitä voi meille tapahtua), jotta virkistävät ajat voivat tulla. Ja sitähän me kaikki haluamme, eikö totta? Joten ei viivytellä, vaan juostaan Jeesuksen luo niin kuin Sakkeus. Ja vastaanotetaan Jeesus riemulla ja suurella ilolla.

Rakas Taivaallinen Isämme,
Kiitos, että lähetit Jeesuksen pelastamaan meidät.
Pelasta ja uudista meidät, Herra.
Me haluamme etsiä sinua ja tarkoitustasi elämällemme.
Johdata meitä selkeästi ja innosta meitä etsimään sinua yhä enemmän.
Me ylistämme sinua iankaikkisesti.
Kiitos armostasi, rakkaudestasi ja siunauksistasi.
Jeesuksen nimessä,
Aamen

P.S.

Eikö Jumala ja hänen Sanansa olekin ihmeellisiä? Hän kohtaa meidät sellaisina kuin olemme ja hän johdattaa meidät joko vihreille niityille lepäämään tai suurenmoisiin seikkailuihin hänen kanssaan, kun olemme valmiit palvelemaan häntä. Joten etsitään häntä intohimoisesti ja voit olla varma, että elämäsi tulee olemaan täynnä merkitystä ja taivaallista iloa. Ole suuresti siunattu, rakas ystäväni, vastaanottaessasi Jeesuksen riemulla ja suurella ilolla.

P.S.2

Minua haastateltiin tällä viikolla Radio Dei:n Aalloilla-ohjelmaan ja voit kuunnella sen DeiPlussasta. Julkaisupäivä 10.1. ja haastatteluni alkaa kohdasta 1h37min. Toivottavasti sekin saa sinua siunata!

2 thoughts on “Vastaanota Jeesus riemulla ja suurella ilolla

  1. Se on ihastuttava ajatus, että Jeesus meidän kanssamme tosiaan haluaa aikaa viettää! Itse vaan usein on se estelevä osapuoli siinä asiassa… Ja vielä kun usein oma ajatus on sitä rataa, että miten Jeesus tällaisen kanssa voisi…

    1. Eikö vain olekin? Ei todellakaan kannata uskoa valheita, ettemmekö jokainen olisi Jumalan syvästi rakastamia ihmisiä, kaikki muu on valhetta! Joten rohkeasti vaan Jumalan läsnäoloon! Iloa ja siunausta sinulle, Metsäntyttö, ja kiitos kommentistasi!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *