Jeesus, kirkkovuosi

Joulu – rakkauden juhla

Joulu - rakkauden juhla, kirjoittanut Mari-Anna Stålnacke

Tämä kirjoitus on sinulle, jolla ei ole joulumieltä. Sinulle, joka tunnet olevasi epärakastettava. Tai sinulle, joka et voi käsittää, mistä maailmanlaajuisessa rakkauden juhlassa on kyse. Koska sitähän joulu todella on: maailmanlaajuinen rakkauden juhla. Eikä kyse ole siitä, kuinka rakastettava joku meistä on. Ei. Kyse on siitä, kuinka valtavaa Jumalan rakkaus on ihmiskuntaa kohtaan. Jumalan rakkaus on rajatonta, se käy yli kaiken ymmärryksen.

Joulu, tämä globaali rakkauden juhla, kertoo Jumalan rakkaudesta meitä kohtaan. Hän rakastaa meitä niin paljon, että hän itse tuli lahjaksemme. Hämmästyttävää mutta totta: Jumala tuli ihmiseksi, jotta hän voisi sovittaa meidän itsensä kanssa. Hänen pelastussuunnitelmansa on upea ja perusteellinen. Hän lähetti ainoan poikansa maailmaan vauvana elämään ihmisenä, kuolemaan syntiemme ja rikkomustemme vuoksi, jotta meidät voitaisiin tehdä Jumalalle kelpaaviksi.

Hänellä oli Jumalan muoto,
mutta hän ei pitänyt kiinni oikeudestaan
olla Jumalan vertainen
vaan luopui omastaan.
Hän otti orjan muodon
ja tuli ihmisten kaltaiseksi.
Hän eli ihmisenä ihmisten joukossa,
hän alensi itsensä
ja oli kuuliainen kuolemaan asti,
ristinkuolemaan asti.

(Fil. 2:6-8)

Joulu on…

Minulla on tapana viettää joulu ihmetellen Jumalaa ja Jeesus-lapsen syntymää. Pyhä yö näyttää olevan hyvin erityistä aikaa, jolloin ikuisuus näyttää olevan hieman lähempänä meitä. Meidän täytyy vain kuunnella ja ylistää Herraa hänen rakkaudestaan.

Uskon vahvasti, että joulun aikaan on hieman helpompaa tuntea Jumalan läsnäolo kuin arkisin. Operaatio ”Pelastakaa Jumalan lapset” alkaa tosissaan, kun Jeesus-lapsi syntyy. Jumala antaa meille Vapahtajan, niin paljon hän rakastaa meitä. Hänestä tulee Vapahtajamme, koska ei ole ketään muuta, joka voisi tehdä sen.

Mutta kun aika oli täyttynyt, Jumala lähetti tänne Poikansa. Naisesta hän syntyi ja tuli lain alaiseksi lunastaakseen lain alaisina elävät vapaiksi, että me pääsisimme lapsen asemaan. (Gal. 4:4-5)

Joten vaikka sinusta tuntuisi siltä (ettet ole rakastettava), sinä olet rakastettava. Jumala ei rakasta sinua (tai ketään meistä), koska olet sen arvoinen. Hän rakastaa sinua, koska hän itse on rakkaus. Totta kai haluaisimme ansaita olemassaolomme, saamamme rakkauden. Mutta ei se mene niin. Voimme vain vastaanottaa Jumalan rakkauden. Se voi olla aluksi hyvin nöyryyttävää. Meille ei ole muuta annettavaa Jumalalle kuin sydämemme. Mutta sen on kaikki, mitä Jumala haluaa.

… rakkauden juhla

Vapahtajamme syntymä on niin hämmästyttävä tapahtuma, että se saa kristittyjen päät himean pyörälle. Haluamme jakaa Jumalan hyvyyden kaikkien kanssa. Siksi jaamme rakkautta ja lahjoja tämän globaalin rakkauden juhlan aikana. Se on varmasti hauskaa, mutta on viisasta olla innostumatta juhlinnasta niin, että unohdamme joulun todellisen syyn: Jumalan rakkaus sai muodon Jeesuksessa.

Juuri siinä Jumalan rakkaus ilmestyi meidän keskuuteemme, että hän lähetti ainoan Poikansa maailmaan, antamaan meille elämän. Siinä on rakkaus – ei siinä, että me olemme rakastaneet Jumalaa, vaan siinä, että hän on rakastanut meitä ja lähettänyt Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi. (1. Joh. 4:9-10)

Nyt Jeesus tulee luoksemme ja kertoo meille rakastavana meitä taivaaseen ja takaisin. Hän todisti tämän ristillä. Joten uskon häntä. Kiitän häntä. Ja ylistän häntä. Mikset sinäkin tulisi mukaan maailmanlaajuiseen rakkauden juhlaan? Jeesus rakastaa sinua taivaaseen ja takaisin.

Rakas Jumala,
Kiitos, että rakastat meitä kaikkia taivaaseen ja takaisin.
Emme todellakaan ansaitse sitä, mutta iloitsemme siitä suuresti ja rakastamme sinua.
Kiitos, että tulit lahjaksemme, näytä meille mitä rakkaus on.
Kiitämme sinua ihmeellisestä pelastussuunnitelmastasi.
Kiitos, että lähetit Jeesuksen, kiitos joulusta, rakkauden juhlasta.
Herra, siunaa meitä ja tapaamisiamme ystävien ja perheen kanssa.
Tätä rukoilemme Jeesuksen nimessä.
Aamen

P.S.

Toivon, että sinulla on tänä jouluna aikaa pysähtyä Jeesuksen seimen eteen vastaanottamaan jouluilo. Jeesuksen syntymä on merkittävä tapahtuma kaikille. Hänen ansiostaan voimme vapautua menneisyyden taakoista ja toivottaa tulevaisuuden tervetulleeksi Jumalan kanssa. Riemullista Vapahtajan syntymäjuhlaa, ystäväni! Jouluyö muuttaa kaiken, se tuo toivon toivottomalle, ilon ilottomalle, rakkauden rakkaudettomalle. Hallelujaa!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *