kristityn elämä

Helpon elämän hinta

helpon elämän hinta

Jumala on luvannut, ettei hän koskaan hylkää meitä. Aikamoinen lupaus, eikö totta? Jos kerran Jumala on näin hyvä meille, miksi me hylkäämme hänet? Me saatamme ajatella, että olemme kiintyneitä Jumalaan, mutta jokapäiväiset valintamme kertovat usein toista. Jotenkin Jumala vain ei ole mielessämme, kun päätämme miten vietämme päivämme, viikkomme, vuotemme, elämämme. Kuitenkin meidät on kutsuttu seuraamaan Kristusta, ei tv-ohjelmistoa. Helpon elämän hinta voi olla tosi kova.

Te olette maan päällä eläneet yltäkylläisyydessä ja mässäilyissä, te olette lihottaneet sydäntänne teurastuspäivänä. (Jaak.5:5)

Helpon elämän hinta

Mitä luulet? Miksi nautinnonhaluinen elämä on vaarallista? Onko sillä väliä miten yleellisesti tai hedonistisesti elämme? Miksi helppo elämä johtaisi tuhoon? Koska viihdehakuinen elämä pitää meitä otteessaan ja luo meille yhä uusia epäjumalia. Jos tavoitteenamme on vain viihtyä, Kristus ei (enää) ole elämämme keskiössä niin kuin sen pitäisi olla. Uskon ei pitäisi olla teoria tai teologia vaan elämäntapa.

Mitä enemmän haluamme nautinnonhaluista elämää, sitä vähemmän haluamme hengellistä ravintoa. Ja se tie vie tuhoon. Pian erilaiset nautinnot ja elämykset ovat kaikki, mitä haluamme. Liian paljon hyvää voi olla yhtä vaarallista kuin pisara pahaa. Ne molemmat kääntävät sydämemme pois Jumalasta. Siksi meidän täytyy olla varovaisia miten elämme, mihin aikamme käytämme. Huomaamattamme voimme liukua itsekeskeiseen, helppoon elämään, emmekä enää välitä Jumalan tahdon toteuttamisesta. Helpon elämän hinta voi olla kova.

Rakas Jumala,
Anna minulle anteeksi itsekkyyteni ja taipumukseni helppoon elämään.
Minä haluan vain sinut ja kuitenkin ajatukseni pyörivät vain itseni ympärillä.
Pelasta minut! Luo minuun uusi, puhdas sydän!
Näytä minulle miten elää täysillä sinussa ja nauttia sinun kanssasi.
Auta minua jättämään itsekkäät tapani.
Voimaannuta minut elämään voitokkaasti sinussa.
Jeesuksen nimessä,
Aamen

P.S.

Mietitkö sinä koskaan mihin elämäsi kuluu? Eikö olisi mielenkiintoista saada väliaikasaldo tarkasteltavaksi? Aivan kuten kaupoista saa nyt tietoa siihen, mihin on rahansa käyttänyt? Olisiko sinulle shokki huomata, että viidesosan elämästäsi olet käyttänyt television katseluun? Tai että 10% elämästäsi olet käyttänyt joko valittamiseen tai pahan puhumiseen? Minua tämä ainakin puhuttelee. Jumala haluaa, että nautimme elämästä. Mutta se ei tarkoita, että eläisimme itsekkäästi tai markkinakoneiston johdattelemina. Miten sinä voisit nauttia elämästä Pyhän Hengen johdatuksessa?

5 thoughts on “Helpon elämän hinta

  1. Kiitos hienoista sivuista, olen lukenut kirjoituksiasi säännöllisesti useamman kuukauden ajan ja niistä on saanut tärkeitä vinkkejä hengellisen ravinnon etsimiseen.Olen miettinyt että onko ne kohdat raamatussa jotka kertovat esim. Jumalan antava runsaasti kaikkea nautittavaksemme käsitettävä niin, että Hän antaa nimenomaan sitä hengellistä hyvää, ei niinkään maallista.Minusta ainakin on nykyään tuntunut siltä, että jos olen harrastanut jotakin itselleni mielenkiintoista asiaa, niin siitä on monesti seurannut jotain ikävää vaikka kyse ei olekaan ollut raamatussa synniksi mainitusta asiasta.Ehkä Jeesus tahtoo minun luopuvan omista luontaisista mielenkiinnon kohteistani/harrastuksistani jotta Hän olisi ainut sydämeni ilon lähde.

  2. Kiitos, Tomi, kommentistasi ja rohkaisevasta palautteestasi. Kysymyksesi on myös hyvin tärkeä. Yritän siihen nyt tässä lyhyesti vastata, mutta ehkä pitäisi kirjoittaa ihan blogi tästä aiheesta. Eli kiitos, kun otit asian esiin.
    Jumalan siunaukset usein ovat juuri hengellisiä mutta kyllä ne voivat olla myös hyvin konkreettisia vastauksia arkisiin tarpeisiin.
    Tärkeää on tässä kohdin tietää, ettei Jumala rankaise sinua siitä, että iloitset elämästäsi. Jumala on luonut sinut ja antanut sinulle tiettyjä lahjoja ja mieltymyksiä. Se, että käytät niitä, ei ole synti. Meidän pitää pitää myös itsestämme kokonaisvaltaisesti hyvää huolta, esim. liikuntaharrastus on hyvä asia. Meitä kutsutaan antautumaan Jumalalle päivittäin. Eli esim. aamurukouksen merkeissä annamme koko elämämme (lahjamme, aikamme, työmme, harrastuksemme, tunteemme jne.) Jumalalle. Kun näin teemme, voimme olla turvallisella mielellä, että Jumala johdattaa meitä ja on kanssamme päivän töissä ja toimissa. Kun Jeesus on elämäsi ykkönen, voit rohkeasti iloita elämästäsi. Joskus meille vain sattuu ikäviä asioita meille, asioita ei pidä liikaa ylihengellistää. Mutta jos asia vaivaa sinua, kysy Jumalalta, mitä hän sinulta haluaa, millaisia suunnitelmia hänellä on sinun varallesi. Vain hän tietää vastauksen.

    1. Kiitos vastauksestasi.Olenkin ehkä jonkin verran säikky omatunnoltani ja ylihengellisyyden lisäksi lakihenkisyyskin on tainnut olla ainakin ajoittain ongelmana.Joo kyllä Jumalalta odottelen vastausta että mikä Hänen tahtonsa elämälleni on, vielä en tosin ole kokenut Pyhän Hengen läsnäoloa vaikka pitkälti toistakymmentä vuotta olenkin uskossa ollut.Mutta sellaista johdatusta kylläkin, että jonkun oven Herra on sulkenut ja toinen on avautunut ja olen sitten kokenut että näin sen on kuulunutkin mennä.Esim. seurustelulta ovi on mennyt kiinni ja olenkin saanut todeta että viihdyn paremmin yksineläjänä eikä avioliitto olisikaan ollut minua varten.Uskon että näissä harrastus asioissakin tulen olemaan tyytyväinen Herran tahtoon tulee se olemaan se sitten mikä tahansa.Asioiden käsittäminen ja sisäistäminen vain tarvitsee aikaa, vaikka ensin voi tuntua ettei ymmärrä.Ollaan turvallisella mielellä Jumalan tarkoittaman tulevaisuuden suhteen ja paljon siunausta elämääsi ja tehtäviisi.

  3. Herkkä omatunto on oikein hyvä asia, kunhan ei rupea suorittamaan uskonnollisuutta lakihenkisesti, vaan nimenomaan elää vapaana Jumalan lapsena lähellä Jeesusta. Tiesitkö, että Pyhän Hengen läsnäolon voi kokea esim. syvänä rauhana? Kun sydämessäsi tiedät, että tässä on Totuus, silloin Pyhä Henki on luonasi.
    Hienoa, että olet kokenut johdatusta elämässäsi. Tiedä myös, että Jumala voi joskus kutsua meidät hetkeksi pois maailman melskeestä oppiaksemme jotain ja sitten tulee taas uusi aika jolloin palaamme takaisin tavalliseen elämään. Ehkä voisit harjoitella Jumalan läsnäolon havaitsemista arjessasi, keskellä arkipuuhiasi (esim. tiskatessa). Voimme kokea Jumalan läsnäoloa vaikka ruuhkabussissa.
    Tiedä, että se on normaalia, että asioiden opettelu vie aikaa. Sitähän se kristityn elämä on, odottamista ja Jumalan puoleen kääntymistä. Mutta kuitenkin tavallista elämää, lehden lukemista, kaupassa käymistä, työn tekemistä, harrastamista, naapurin auttamista. Ja juuri tässä kaiken keskellä voimme kokea Jumalan rakkautta ja huolenpitoa.
    Suuren Jumalan suurta siunausta sinulle, Tomi!

  4. […] Kun tarkastelemme tätä vuotta Kristuksen mielen mukaisesti, pystymme keskittymään asioihin, joilla on iankaikkisuusarvoa. Jumalan tiet ovat erilaiset kuin meidän tiemme, joten tarvitsemme Kristuksen mieltä näyttämään meille mitä mikin on. Muuten on aivan liian helppoa eksyä. […]

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *