uskossa kasvaminen

Pyhyys on Kristus sinussa

Pyhyys on Kristus sinussa, kirjoittanut Mari-Anna Stålnacke
 Aliane Schwartzhaupt / Unsplash

Nyt kun olen valmistautunut opettamaan kristillistä etiikkaa ensi viikosta alkaen, olen ajatellut paljon pyhyyttä. Meidät on kutsuttu olemaan pyhiä, niin kuin meidän Jumalamme on pyhä, eikö vain? Se on meille ihmisille vaikeaa, mutta emme voi tätä kehotusta kiertääkään. Ketään meistä ei vapauteta täydellisen pyhyyden tavoittelusta, sillä Raamattu selvästi kehottaa meitä olemaan pyhiä kerta toisensa jälkeen. Omasta kokemuksestani tiedän, että se on sula mahdottomuus. Tarvitsen apua, yksin en siihen pysty. Onneksi Jumala on antanut meille kaiken tarvitsemamme avun Jeesuksessa. Entäpä jos juju onkin siinä, että pyhyys on Kristus sinussa eikä siinä, että yrität tulla täydelliseksi tai pyhäksi omin voimin?

Niin kuin hän, joka teidät on kutsunut, on pyhä, niin tulkaa tekin pyhiksi kaikessa mitä teette.
Onhan kirjoitettu: »Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä.»
(1.Piet. 1:15-16)

Emme voi sen enempää pelastaa itseämme kuin tehdä itsestämme täydellisiä tai pyhiä. Tarvitsemme Kristusta tekemään sen. Ensiksi pelastumme armosta ja sitten myös pyhitymme armosta eläessämme Jeesuksessa. Kaikki on armoa alusta loppuun. Mutta se on myös erittäin hyvä uutinen meille. Kyse ei siis ole meistä ja kyvyistämme olla uskonnollisia, vaan Jumalan pelastavasta ja pyhittävästä armosta.

Todellakin, pyhyys on Kristus sinussa. Kun olemme Kristuksessa – tai mikä vielä parempaa, Kristus meissä – hänen vanhurskautensa on meidän. Ja tämä muuttaa kaiken, sillä Kristuksen täydellisyydessä mekin olemme täydellisiä Jumalan edessä.

Pyhyys on Kristus sinussa

Kun riipumme kiinni Jeesuksessa, Pyhä Henki jatkaa työtään meissä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että voisimme tehdä mitä haluamme, kun kerran Pyhä Henki tekee työn puolestamme. Sen sijaan se tarkoittaa sitä, että meidät on kaikki kutsuttu kasvamaan ja saavuttamaan hengellisen kypsyyden sisällyttämällä jokapäiväiseen elämäämme Jumalan tahdon mukaisia arvoja ja elämällä niiden mukaisesti.

Olkaa siis täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen. (Matteus 5:48)

Jumala rakastaa meitä sellaisina kuin olemme, mutta hän haluaa meidän tulevan yhä enemmän Kristuksen kaltaiseksi, hänen, joka yksin on täydellinen. Muista, että Jumala on antanut meille kaiken, mitä tarvitsemme tehdäksemme niin. Tarvitsemme armoa armon päälle, jotta meillä olisi voimaa kristilliseen elämään. Mutta sitä riittää meille jokaiselle runsain mitoin. Lisäksi armo on uusi joka aamu. Joten älä epäröi pyytää sitä. Mikään ei tee Jumalaa onnellisemmaksi kuin ihmiset, jotka pyytävät hänen voimallista armoaan.

Rukoilen, että hän sanomattomassa kirkkaudessaan hengellään vahvistaisi ja voimistaisi teidän sisäistä olemustanne. Näin Kristus asuu teidän sydämissänne, kun te uskotte, ja rakkaus on elämänne perustus ja kasvupohja. (Ef. 3:16-17)

Kun elämme armossa, kasvamme joka päivä enemmän Kristuksen kaltaiseksi, vaikka emme sitä itse huomaakaan. Joten älä, rakas ystäväni, elä ilman armoa enää minuuttiakaan. Pysy Jeesuksessa, huokaile rukouksia Jumalan puoleen ja anna elämäsi kietoutua kokonaan Jeesukseen ja tulet huomaamaan, että todellakin pyhyys on Kristus sinussa. Ja mitä siunatuin olotila kaikille Jumalan lapsille.

Rakas armollinen Jumala,
Kiitämme ja ylistämme sinua.
Sinä olet tie, totuus ja elämä!
Luovutamme sinulle itsemme ja koko elämämme.
Tapahtukoon sinun tahtosi kaikessa.
Me roikumme sinussa, Jeesus.
Vuodata armoa armon päälle.
Tee meistä pyhiä kuten sinä olet pyhä.
Näytä meille, kuinka voimme elää sinun tahtosi mukaisesti omassa arjessamme.
Siunaa meitä ja pidä meidät lähelläsi.
Jeesuksen kallisarvoisessa nimessä ja veressä,
Aamen

P.S.

Ole siunattu, rakas ystäväni! Jumala on mahtava! Hän on valmistanut meille tien! Eikä hän edes jätä meitä selviytymään omin voimin. Jumala tarjoaa meille niin paljon armoa kuin vain tarvitsemme, Jeesus on pyhyytemme, ja Pyhä Henki jatkaa työskentelyä meissä ja johdattaa meidät perille asti. Tätä minä kutsun siunatuksi olemassaoloksi. Mikään maailmassa ei ole verrattavissa tähän. Ja tämä yhteys Kristuksen kanssa myös kestää ikuisesti! Iloitaan ja riemuitaan siitä!

2 thoughts on “Pyhyys on Kristus sinussa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *