armoa arkeesi

Riittämättömyyden tunne – miten toimia?

riittämättömyyden tunne

On vaikeaa tuottaa ihmisille pettymystä. Tuntuu pahalta, kun ei ole pystynyt olemaan toiselle sitä, mitä he olisivat halunneet tai tarvinneet minun olevan. Siltikin tuntuu pahalta, vaikka ymmärtää, että odotukset ovat saattaneet olla ylimitoitettuja alusta alkaenkin. Mutta mitä tehdä tällaisessa tilanteessa? Miten voimme karistaa epäonnistumisen fiiliksen? Entä sitten riittämättömyyden tunne?

Olen huomannut, että minä mokailen ja tuotan pettymyksiä ihan säännöllisesti. Älä käsitä väärin, minä kyllä teen parhaani, mutta se ei useinkaan riitä. Unohtelen asioita tai muuten vain sekoitan asiat. Tai olen saattanut ymmärtää jotain aivan väärin. Ja lopputulema on se, että en ole pystynyt olemaan sitä, mitä toiset olisivat halunneet minun olevan. Ja silloin minut valtaa riittämättömyyden tunne.

Onneksi olen oppinut, miten toimia, kun koen riittämättömyyttä ja/tai olen mokannut. Tiedän erään, joka voi auttaa minua ja jopa korjata mokaamani asiat. Kyllä. Jumala. Hänen armonsa ei kata ainoastaan syntejäni vaan myös mokani ja riittämättömyyteni. Tämä on totisinta totta.

Ja hän sanoi minulle: ”Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa”. Sentähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan. (2. Kor. 12:9)B

Riittämättömyyden tunne – miten toimia?

Mitä voimme sitten tehdä? Miten pääsemme eroon epäonnistumisen tunteesta? Ja miten toimia riittämättömyyden tunteen suhteen? Minun paras neuvoni melkein minkä tahansa ongelman suhteen on kääntyä Jumalan puoleen. Hän on enemmän kuin ongelmamme, aina. Mutta tässä on kolme käytännöllistä askelta riittämättömyyden tunteen käsittelemiseen:

  1. Rukoile. Anna mokasi ja riittämättömyyden tunteesi Jumalalle. Kerro hänelle, miten olet jättänyt nämä ihmiset pulaan, miten et osannut olla kaikkea sitä, mitä he olisivat tarvinneet sinun olevan (tai mikä tahansa tilanne onkin ollut). Kerro olevasi pahoillasi ja pyydä Jumalaa armollaan peittämään ja korjaamaan mokasi ja koko kyseinen tilanne ja siinä olevat ihmiset.
  2. Päästä irti. Mokasi ja epäonnistumisesi ovat nyt Jumalan käsissä. Joten päästä irti. Anna tunteidenkin mennä. Asettaudu Jumalan läsnäoloon ja anna Jumalan armon pestä sinut ja täyttää sinut hänen rauhallaan. Me emme voi, mutta Jumala voi.
  3. Ylistä. Kiitä Jumalaa siitä, että sinä et ole pelastaja, Jeesus on. Ylistä häntä siitä, että hän on aina enemmän kuin tarpeeksi, aina käytettävissä, oli tilanne sitten mikä tahansa.

Minä voin kokemuksen rintaäänellä todistaa, että tämä toimii. Ei ole mitään muuta keinoa mokien ja riittämättömyyden tunteen käsittelyyn kuin Jumalan puoleen kääntyminen. Ja hän ottaa meidät aina vastaan rakkaudellisesti ja piirittää meidät ja tilanteemme armollaan. Tämä on ainutlaatuista. Älä elä elämääsi niin, ettet kokisi Jumalan parantavaa voimaa. Vain sillä tavalla pystymme vastaamaan elämän haasteisiin ja riittämättömyyden tunteeseen. Jumalan armo on enemmän kuin tarpeeksi, aina.

Rakas Jumala,
Tulemme eteesi mokiemme ja riittämättömyyden tunteidemme kanssa.
Sinä näet tilanteemme.
Auta, paranna, puutu tilanteeseen niin kuin näet parhaaksi.
Kata mokamme ja riittämättömyytemme armollasi.
Vaihda osaamattomuutemme sinun rauhaasi.
Kiitos, että olet enemmän kuin tarpeeksi, aina.
Ole ylistetty nyt ja iankaikkisesti!
Jeesuksen nimessä,
Aamen

P.S.

Älä siis jää vellomaan riittämättömyyden tunteeseesi. Ei meistä kukaan riitä ja osaa kaikkea. Ole rohkeasti ihminen ja hakeudu Jumalan hoitoon. Pyydä anteeksi ja pyydä Jumalaa hoitamaan kaiken sen, minkä olet syystä tai toisesta mokannut. Ja voit olla varma, että näin tapahtuu. Jumalan armon voima on ihmeellinen. Turvatkaamme siihen ja iloitakaamme siitä! Ole suuresti siunattu, ystäväni!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *