uskossa kasvaminen

Täynnä armoa ja totuutta

Täynnä armoa ja totuutta, kirjoittanut Mari-Anna Stålnacke
 Tim Wildsmith / Unsplash

Oletko sinä Jeesuksen seuraaja? Hienoa! Se tarkoittaa, että haluat tulla yhä enemmän hänen kaltaisekseen, eikö totta? Kutsumuksemme ja tavoitteemme on tulla yhä enemmän Kristuksen kaltaiseksi ja elää niin kuin hän. Mutta mitä tämä oikein tarkoittaa? Miten me se oikein tapahtuu? Paras tapa on yksinkertaisesti opetella tuntemaan Jeesus ihan henkilökohtaisesti ja voimme tehdä niin lukemalla Raamattua. Johanneksen evankeliumi kertoo Jeesuksen olleen täynnä armoa ja totuutta. Pitäisikö meidänkin sitten olla?

Sana tuli lihaksi
ja asui meidän keskellämme.
Me saimme katsella hänen kirkkauttaan,
kirkkautta, jonka Isä ainoalle Pojalle antaa.
Hän oli täynnä armoa ja totuutta.

(Joh, 1:14)

Jeesus todellakin oli täynnä armoa ja totuutta. Ei vain täynnä armoa tai täynnä totuutta. Eikä vain 50% täynnä armoa ja 50% totuutta vaan 100% armoa ja 100% totuutta. Ja tämä on siis myös meidän tavoittemme.

Kuitenkin me saatamme olla enemmän kallellamme joko armoon tai totuuteen. Tai ehkä olemme puoliksi armoa ja puoliksi totuutta. Mutta tässä jakeessa selkeästi sanotaan, että Jeesus oli täynnä armoa ja totuutta. Joten jos haluamme olla Jeesuksen kaltaisia, meidän tulee pyrkiä olemaan täynnä sekä armoa että totuutta.

Mitä tämä sitten tarkoittaa todellisessa elämässä? Se tarkoittaa sitä, että meidän tulee yhtäaikaisesti olla täynnä sekä armoa että totuutta. Me emme voi valita silloin tällöin armoa ja joskus totuutta, kun se sattuu sopimaan, vaan meidän tulee olla täynnä armoa ja totuutta koko ajan. Tämä on paljon pyydetty ja siksi tarvitsemmekin Jumalan voimaa pystyäksemme siihen. Me tarvitsemme hänen viisauttaan ja ohjaustaan tässä asiassa. Onneksi Jeesus näytti meille, miten tämän on mahdollista. Hän rakasti ihmisiä ja ihmiset ryntäilivät hänen luokseen, vaikka hän samanaikaisesti selkeästi kutsui heitä parannukseen ja kehotti kääntymään takaisin Jumalan puoleen.

Täynnä armoa ja totuutta

Armo ja totuus kuuluvat yhteen. Kristinusko ei ole vain fiilistelyä ja ympäripyöreää teologiaa. Sen sijaan se on Jumalan voima meille. Eikä kristinusko ole myöskään besser-wisser -mentaliteettia tai Raamatulla päähän lyömistä. Sen sijaan, kristinusko on Jumalan missio pelastaa kaikki ihmiset heidän synneistään ja osoittaa heille hänen yltäkylläistä rakkauttaan.

Jos me haluamme olla osa Jumalan missiota, meidän tulee elää niin kuin Jeesus, täynnä armoa ja totuutta. Muutoin vääristämme Jumalan tarkoitusperiä. Armoa on enemmän kuin ihanaa, mutta emme voi halventaa Jumalan armoa. Ja totuus on myös aivan mahtavaa, mutta emme voi tehdä siitä lakihenkisyyden asetta.

Joten mitä voimme tehdä? Meidän pitää pysyä armon ja totuuden oppilaina. Pyytäkäämme Jeesusta täyttämään meidät äärimmilleen molemmilla. Älä tyydy puolitotuuksiin tai puolittaiseen armoon. Sitten mene ja rakasta ihmisiä aivan kuten Jeesus teki. Sinä et siihen pysty, mutta Jumala voi. Ja sehän on tämän jutun pointti: anna Jeesuksen säteillä armoa ja totuutta kauttasi!

Rakas Taivaan Isä,
Kiitos, että kutsut meitä tulemaan Jeesuksen kaltaisiksi.
Sillä se pitää meidät myös sinua lähellä, koska me emme pysty siihen yksin.
Me tarvitsemme sinua, joten antaudumme sinulle.
Täytä meidät sinun armollasi ja totuudellasi.
Me haluamme tulla yhä enemmän Kristuksen kaltaiseksi.
Jeesuksen nimessä
Aamen

P.S.

Ole siunattu, rakas ystäväni. Olet sitten missä tahansa, tapahtui elämässäsi mitä thansa, Jumala on kanssasi. Kun meillä on Jeesus, meillä todella on kaikki, mitä tarvitsemme. Joskus meidän tarvitsee kokea vaikeita aikoja, jotta todella sisäistäisimme, mikä on ja mikä ei ole tärkeää. Joka tapauksessa, pyritään tulemaan enemmän Kristuksen kaltaisiksi. Mitä lähempänä olemme Jeesusta, sitä siunatumpia me olemme. Tapahtui sitten, mitä tapahtui. Joten siunausta sinulle, rakas ystäväni. Sinä olet suuresti rakastettu ja siunattu! Iloitse siitä!

P.S. 2

Huomasti varmaan, että blogini oli pois käytöstä viime viikolla ja vaikka saimme tekstit palautettua, kuvat ovat edelleen hukassa ja muutenkin blogin ulkonäkö on pahasti kärsinyt. En ole vielä ehtinyt – enkä jaksanut – tähän puuttua. Täällä Addiksessa on juuri kaikenlaista meneillään, myös levottomuuksia. Joten rukoilisitko voimia, osaamista, viisautta, (apukäsiä?), johdatusta)? Mutta ennen kaikkea rauhaa Etiopiaan! Kiitos.

2 thoughts on “Täynnä armoa ja totuutta

  1. Hei Mari-Anna!
    Kiitos, voimaannutit taas blogillasi ja Jumalan Pyhällä sanalla.
    Aivan totta se on, vaikka kaikki meiltä otettaisi pois.
    Tärkein jää Isä joka pitää huolen loppuun asti.
    Rukouksissa mukana 🙏
    Tarja

    1. Kiitos, Tarja! Aivan ihanaa kuulla, että tämä on saanut sinua voimaannuttaa. Voimaannuttavaksi minä juuri Jumalan Sanan koen ja sitä haluan toisillekin jakaa. Kiitos rukouksistasi. Saakoon Pyhä Jumala siunata sinua myös täsmäsiunauksin!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *