Jeesus

Täydellinen ilo löytyy Jeesuksesta

 S&B Vonlanthen / Unsplash

Eikö olekin aika mielenkiintoista, miten jotkut raamatunkohdat pitävät meitä otteissaan ja puhuttelevat pitkäänkin niiden lukemisen jälkeen? Näin tapahtui minulle Kaanaan häistä kertovan tarinan kohdalla. Minä bloggasin sen alkuosasta viime viikolla, mutta niin vain tämä kertomus ei päästänyt minua otteestaan. Joten tässäpä minä nyt kirjoittelen siitä, miten täydellinen ilo löytyy Jeesuksesta. Ja minä ajattelen, että se on parasta, mitä elämä meille antaa. Mutta mitä tällä on tekemistä Kaanaan häistä kertovan tarinan kanssa?

Kolmantena päivänä Galilean Kaanassa vietettiin häitä. Jeesuksen äiti oli siellä, ja myös Jeesus ja hänen oppilaansa kutsuttiin häihin. Kun viini loppui kesken, äiti sanoi Jeesukselle: »Heillä ei ole viiniä.» Jeesus vastasi: »Älä sekaannu asioihini. Minun hetkeni ei ole vielä tullut.» Hänen äitinsä sanoi palvelijoille: »Tehkää mitä tahansa hän käskeekin.»

Hääpaikalla oli kuusi kivistä vesiastiaa, jotka olivat juutalaisten puhtaussääntöjen mukaan puhtaita. Jokaiseen astiaan mahtui pari kolme saavillista. Jeesus sanoi palvelijoille: »Täyttäkää astiat vedellä.» He täyttivät ne piripintaan. Jeesus sanoi: »Ottakaa siitä ja viekää juhlista vastaavalle palvelijalle», ja he veivät. Tämä maistoi vettä, joka oli muuttunut viiniksi. Hän ei tiennyt, mistä viini oli peräisin. Vain palvelijat tiesivät sen, koska olivat ottaneet vettä astiasta. Niinpä juhlista vastaava kutsui sulhasen paikalle ja sanoi: »Muut tarjoaisivat ensin hyvää viiniä ja huonompaa vasta sitten, kun vieraat ovat humalassa. Sinä olet säästänyt hyvän viinin tähän asti.»

Jeesus antoi tämän ensimmäisen todisteen itsestään Galilean Kaanassa. Näin hän paljasti kirkkautensa, ja hänen oppilaansa alkoivat luottaa häneen. Tämän jälkeen Jeesus ja hänen äitinsä, veljensä ja oppilaansa menivät Kapernaumiin. He eivät viipyneet siellä montaa päivää. (Joh. 2:1-13)

Täydellinen ilo …

Toden totta, mitä tällä raamatunkohdalla on tekemistä sen kanssa, että täydellinen ilo löytyy Jeesuksesta? Koska viini (ei juopuminen) nähdään usein Raamatussa merkkinä ilosta ja Jumalan siunauksista, useat tutkijat näkevät viinin loppumisen hääjuhlista symboloivan ensimmäisen vuosisadan juutalaisuuden hengellistä kuivuutta. Ja tämä taitaa koskea meitä kaikkia nykyaikana kaikkialla maailmassa. Ehkä myös meidän elämässämme, vai mitä?

Hääjuhlallisuudet kestivät Israelissa päiväkausia ja viini ei kertakaikkiaan saanut loppua. Mutta niin vain kävi, juhliin saapui enemmän vieraita kuin oli ennakoitu. Samoin mekin yritämme suunnitella elämämme, ettei ilo elämästämme katoaisi, mutta niin kuitenkin usein kaikesta huolimatta käy. Joten me tarvitsemme apua. Olemme saattaneet ajatella, että pystymme kyllä pärjäämään omin voimin, mutta lopputulos – hengellinen kuivuus – puhuu toista kieltä. Joten mitä meidän sitten pitäisi tehdä, ettemme toistaisi virheitämme?

Meidän tulee muistaa, että Jeesus on todellisen ilon lähde. Jeesus on taivaallisen Isämme lahja meille. Me voimme kyllä yrittää löytää onnea muualta, mutta mikään/ketään muu kuin Jeesus ei tuo meille ikuista iloa. Onneksi Jeesus tuo meille yltäkylläisesti iloa.

Siksi meidän tulee katsoa Jeesukseen ja pyytää häneltä johdatusta ja sitten tehdä, mitä hän sanoo. Kun Jeesus pyytää meitä täyttämään vesisaavit, meidän tulee tehdä juuri niin. Meidän ei tule lopettaa niiden täyttämistä, kun ajattelemme, että ne ovat jo tarpeeksi täynnä. Sen sijaan meidän tulee täyttää ne ääriään myöten, kuten meille oli sanottu. Meidän ei tarvitse ymmärtää, miksi Jeesus kehottaa meitä tekemään näin, meidän täytyy vain totella. Lopputulos on Jumalan vastuulla. Ja kun antaudumme Jumalan käyttöön tällä tavalla, Jumala ei jätä meitä yksin. Hän vastaa meidän tarpeisiimme yltäkylläisesti. Sillä Jumala on mahdottoman hyvä Isä meille.

Hänen täyteydestään me kaikki olemme saaneet,
armoa armon lisäksi.
(Joh.1:16)

… löytyy Jeesuksesta

Johannes käyttää sanaa ”armo” vain neljästi evankeliumissaan, kaikki evankeliumin ensimmäisen luvun johdanto-osassa. Mutta voi miten voimallisesti, eikö? Sitten Johannes siirtyy näyttämään, miltä Jumalan armo käytännössä näyttää oikeassa elämässä: Jeesus muuttaa veden viiniksi, kun sitä tarvitaan maalaishäissä. Jumala välittää sinun arkipäiväisistä tarpeistasi myös. Mikään ei ole Jeesukselle outoa, hän kulkee kanssasi ja näyttää sinulle, mitä tietä pitkin kulkea. Kuuntele vain herkällä korvalla hänen ohjaustaan.

Tämä Jeesuksen ensimmäinen ihmeteko jäi pitkälti pimentöön, vain hänen juuri kutsutut opetuslapsensa todistivat sitä. Mutta se olikin tarkoitettu vahvistamaan heidän (ja meidän) uskoamme. Joten jos Jeesus pyytää sinua tekemään jotakin, millä ei ole mitään tekemistä ilon kanssa ja näyttää vieläpä kovalta ja vähäpätöiseltä hommalta, tee se silti. Luota Jeesukseen, hän kyllä tietää, mitä tekee.

Minusta on myös aivan ihanaa, että Jeesuksen ensimmäisessä ihmeteossa oli kyse ilosta. Aivan samalla tavalla kuin Jumala loi maailman sanallaan, Jeesus teki vedestä viiniä. Ja myös se oli oikein hyvää.

Oletko sinä valmis siihen, että Jeesus tekisi ihmeitä sinun kenties vaatimattomissa olosuhteissasi? Minä toivon niin. Jeesus välittää sinusta. Hän kuulee itkusi ja hän ei ole unohtanut sinua. Täydellinen ilo löytyy Jeesuksesta ja se on parasta, mitä elämä antaa. Se on pelastuksen iloa, se on Jumalan läsnäoloa. Ja Jumala antaa aina yltäkylläisesti. Joten täyty Jumalan hyvyydestä aivan piripintaan. Joka päivä. Äläkä pysäytä täyttymistä puoliväliin. Jumala ei anna kitsaasti, joten vastaanotetaan kaikki, mitä hän on meille varannut. Eli armoa armon päälle.

Rakas Taivaan Isä,
Annameille anteeksi, ettemme ole ottaneet kaikkia lahjojasi vastaan.
Me haluamme olla sinua ja elää täydellisessä ilossa Jeesuksessa.
Mikään muu ei meitä tyydytä.
Ohjaa meitä, kerro meille, mitä meidän tulee tehdä ja näytä meille, miltä armoa näyttää meidän elämässämme.
Täytä meidät piripintaan ja käytä meitä kunniaksesi.
Jeesuksen nimessä,
Aamen

P.S.

Eikö Jumala olekin ihmeellinen? Hän on aina enemmän kuin osaamme kuvitella. Otetaan vastaan kaikki, mitä Jumala haluaa meille antaa. Se on ainut tie täydelliseen iloon. Ja me haluamme juuri sitä. Sitten vasta olemme valmiita palvelemaan häntä. Joten ota vastaan armoa armon päälle, rakas ystäväni. Jumala haluaa siunata sinua, jotta voisit sitten siunata muita hänen hyvän suunnitelmansa mukaisesti. Tee mitä tahansa hän käskeekin ja tulet hämmästymään. Ole suuresti siunattu!

3 thoughts on “Täydellinen ilo löytyy Jeesuksesta

  1. Mielenkiintoista taaskin:) Oli uusi asia ja näkökulma minulle, että viinissä olikin kyse ilosta! En ole osannut ollenkaan niin sitä ajatellakaan; joka puolestaan johtuu jo lapsuudessa syntyneistä kielteisistä kokemuksista kaikkeen mikä liittyy alkoholiin. Armon asia tuli minulle esiin tänään – ja muutama päivä sitten. Kirjoitin niitä ajatuksia tänä aamuna blogiini:
    https://toisestatodellisuudesta.blogspot.com/2023/01/armosta-kiinni-pitaen.html.
    Siunausta viikonloppuusi ja tulevaan viikkoonkin☀️

    1. Kiva kuulla, kiitos. Joo, tässä kannattaa erottaa symboliikka ja todellisuus. Alkoholiongelma on vakava asia ja siinä ei missään tapauksessa ole kyse ilosta vaan orjuudesta. Mutta kiitos, että kävit lukemassa ja kommentoit! Iloa ja siunausta sinulle!

  2. […] Annahan kun kerron: elämäni parani huomattavasti, kun opin kääntymään Jumalan puoleen kaikissa asioissa. Niin kauan kuin yritin pärjätä omin voimin, minulla oli vaikeuksia, sillä voimani olivat loppu jo heti aamulla. Elämä ei ole koskaan helppoa, mutta Jeesuksen kanssa ikeeni on kevyt. Vastaus on Jeesus. Oppiessani tukeutumaan häneen ja elämään armon vahvistamana, minä löysin todellisen elämisen ilon. […]

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *