uskossa kasvaminen

Syitä varjella sitä, mikä on sydämessäsi

Syitä varjella sydäntäsi, kirjoittanut Mari-Anna Stålnacke
Miriam G/Unsplash

On olemassa hyvin päteviä syitä varjella sitä, mikä on sydämessäsi. Tiesitkö, että kaikkialla Raamatussa sydän viittaa ihmisen sisimpään olemukseen. Sydän sisältää toiveesi, ajatuksesi ja niiden myötä kaiken sen, johon elämäsi keskittyy ja kiinnittyy. Kuningas Salomo sanoi sen selvästi: ”Ennen muuta varjele sitä, mikä on sydämessäsi – siellä on koko elämäsi lähde.” (Sananlaskut 4:23). Jos sydämemme vaurioituu, koko elämämme lähde vaurioituu. Ja tämä tilanne on niin kaukana ihanteellisesta kuin vain mahdollista. Eli mikä sitten neuvoksi? Kuinka voimme varjella sydämemme ja elää siunattuna Jumalan kanssa?

Kyllä! Jos haluamme elää hyvää elämää, meidän on elettävä se Jumalan kanssa. Hän on elämän ja hyvinvoinnin lähde. Monet haluavat tehdä sitä, minkä he itse ajattelevat olevan heille parasta. Mutta minä olen oppinut elämässäni, että kaikkein paras tulee Herralta. Kun pidän sydämeni viritettynä Jeesukseen ja kuuntelen, mitä Pyhä Henki haluaa kertoa minulle, olen siunattu ja onnellisempi kuin pystyisin muutoin olemaan. Tietenkin nämä siunaukset ovat hengellisiä eli kaikkein parhaita.

»Älkää kootko itsellenne aarteita maan päälle. Täällä tekevät koi ja ruoste tuhojaan ja varkaat murtautuvat sisään ja varastavat. 20Kootkaa itsellenne aarteita taivaaseen. Siellä ei koi eikä ruoste tee tuhojaan eivätkä varkaat murtaudu sisään ja varasta. 21Missä on aarteesi, siellä on myös sydämesi. 22 »Silmä on ruumiin lamppu. Jos silmäsi on terve, koko ruumiisi on valaistu. 23Jos silmäsi ovat huonot, koko ruumiisi on pimeä. Jos siis se valo, joka sinussa on, on pimeyttä, millainen onkaan pimeys! (Matt. 6:19-23)

Syitä varjella sitä, mikä on sydämessäsi

Juutalaisessa kirjallisuudessa silmän ajatellaan olevan kuin sydän. Joten tässä kohdassa silmä – tai sydän – on lamppu, joka paljastaa sisäisen elämämme tilan. Jos silmämme – tai sydämemme – on terve, se viittaa siihen, että elämämme keskipistenä on Jeesus. Ja jos silmämme – tai sydämemme – on epäterve, se puolestaan paljastaa sen, että elämämme keskittyy vahingollisiin, haitallisiin, myrkyllisiin asioihin.

Joten parasta, mitä voimme tehdä, on varjella sydämemme kaikelta pahalta. Miten voimme sen tehdä? Pysymällä Jeesuksessa, antautumalla hänelle päivittäin ja täyttämällä mielemme hyvillä asioilla. Meidän on siis tietoisesti käännyttävä pois pahoista asioista. Pyydä Pyhää Henkeä näyttämään sinulle, mitä ne asiat ovat tällä hetkellä elämässäsi. Ja sitten pyydä Jumalalta voimaa kääntyä pois heistä. Hän iloiten antaa sen sinulle. Tulet hämmästymään, kuinka hyvä on olla vapaa nauttimaan kaikesta, mitä Jumalalla on sinua varten. Älä jää siitä paitsi!

Armollinen Jumala,
Olet niin hyvä meille.
Anna meille anteeksi, että täytimme sydämemme jollakin muulla kuin sinulla.
Tiedämme, että vain sinä voit antaa meille, mitä tarvitsemme.
Näytä meille kuinka suojella sydäntämme paremmin, näytä meille, mitä on tehtävä, jotta voimme elää sinun rauhassasi.
Anna meille sitten voima tehdä niin.
Pidä huolta sydämistämme, Herra.
Haluamme olla sinun nyt ja ikuisesti.
Jeesuksen kallisarvoisessa nimessä,
Aamen

P.S.

Rakas ystävä, tiedä, että kun sydämesi on yhtä Jeesuksen kanssa, kaikki arkiset huolesi selviävät kuin itsestään. Tärkeintä siis on pitää sydämemme viritettynä Jeesuksen taajuudelle, Jumala huolehtii lopusta. Tehkäämme siis niin ja levätkäämme Jumalan armossa ja rauhassa! Ole suuresti siunattu!

8 thoughts on “Syitä varjella sitä, mikä on sydämessäsi

    1. Kiitos itsellesi, Seija! Kiva kuulla, että tämä on saanut puhutella. Taivaan Isä on meille niin hyvä! Iloa ja siunausta!

      1. Kiitos Mari-Anna rohkaisevasta blogista! Kirjoitat niin turvallisen kuuloisesti Jumalan rakkaudesta ja huolenpidosta. Luottaminen Jumalan huolenpitoon omassa arjessa on ainakin mulla vielä kovasti hakusessa. Tuntuu, että usko on monelta osin pään uskoa eikä sydämessä ja arjessa toteutuvaa. Opettelu ja harjoittelu siis jatkuu…

        1. Kiitos kommentistasi! Aina mukavaa kuulla, että blogi saa rohkaista lukijoitaan. Tiedä, että olet runsaasti rakastettu juuri sellaisessa vaiheessa uskonmatkaa kuin olet. Luottamus kasvaa pikku hiljaa. Aloita luottamusharjoitukset pienissä asioissa ja siitä sitten pikkuhiljaa rohkaistuu luottamaan enemmän ja enemmän. Ja rukous auttaa yhdistämään sydämen ja pään uskon. Suokoon hyvä Jumala sinulla yhä enemmän sydämen uskoa ja armoa arkeesi! Ole suuresti siunattu!

  1. Hei!
    Kiitos sinulle erittäin voimaa antavasta blogistani!
    Miten sitä ei vain osaa täydellisesti heittäytyä Jumalan hellään varjelukseen uskoen, että Hän johtaa hyvään.
    Siunausta teille sinne Etiopiaan koko perheelle.

    Rukouksin Tarja 🙏

    1. Heipä hei, Tarja! Kiitos kommentistasi. Pelko ottaa kyllä helposti tilaa, jos vain annamme periksi. Mutta suosittelen kyllä ennemmin heittäytymistä täydellisen Rakkauden varaan. Pelko ei siunaa, mutta Jumala siunaa. Ole suuresti siunattu ja kiitos rukouksistasi!

  2. Hei ja kiitos 💖 Mari-Anna!

    Ihana lukea ravitsevia kirjoituksiasi❣️
    Niin armon valoa täynnä olevia.
    Siunausta Sinulle ja perheellesi sinne matkojen päähän🙏

    1. Hei, Kristiina! Kiitos ihanasta palautteestasi ja siunauksen toivotuksista – niitä aina tarvitaan! Iloa ja siunausta sinullekin!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *