kristityn elämä

Löydä itsesi Jeesuksessa

Löydä itsesi Jeesuksessa, kirjoittanut Mari-Anna Stålnacke
Vadim Bogulov/Unsplash

Jos sinusta tuntuu, että olet kadottanut itsesi tai identiteettisi, älä huoli. Jumalalla on kaikki tallessa. Voit löytää kaiken, minkä olet kadottanut, Jeesuksessa. Kyllä. Voit löytää hukassa olleen elämäsi tai kadottamaksesi luulleen sielusi Jeesuksessa. Kaikki on tallessa Jeesuksessa. Vaikka olisit kadottanut itsesi, Jumala ei koskaan kadota sinua. Joten sinun tarvitsee vain kääntyä ja mennä Jeesuksen luo. Joten, rakas ystäväni, löydä itsesi Jeesuksessa.

Hän [Jeesus] oli olemassa ennen kaikkea muuta, ja hän sitoo kaiken yhteen. (Kol. 1:17, NT2020)

ja hänen [Kristuksen] yhteydessään myös te olette tulleet tästä täyteydestä osallisiksi. (Kol. 2:10)

Sinä olet täyteydestä osallinen, kun elät Kristuksesta osallisena. Ja vain Kristuksessa voit löytää todellisen identiteettisi. Se on niin yksinkertaista. Silti teemme siitä monimutkaista, kun kuuntelemme maailman kuiskutuksia. Ei, et löydä itseäsi sisältäsi vaikka yrittäisit porautua kuinka syvälle tahansa. Ja ei, et myöskään löydä sitä maailmasta, sillä sekä maailma että sen ihmiset ovat kaikki joko rikki tai haavoittuneita. Vain Jumala voi antaa meille eheyden, sillä ilman häntä emme ole kokonaisia.

Kunpa itse rauhan Jumala tekisi teistä kauttaaltaan pyhiä ja suojelisi henkeänne, sieluanne ja ruumistanne. Siten te olisitte moitteettomia, kun Herramme Jeesus Kristus palaa. Hän, joka on kutsunut teidät, on uskollinen ja pitää lupauksensa. (1. Tess. 5:23-24, NT2020)

Löydä itsesi Jeesuksessa

Ilman Jeesusta emme tunne todellista itseämme ja ilman häntä emme myöskään löydä todellista kutsumustamme. Ei siis ihme, että olemme eksyksissä ilman Jeesusta. Ei silti syytä paniikkiin, sillä voit löytää itsesi Jeesuksessa, joten käänny takaisin hänen puoleensa. Sillä ei ole väliä, teetkö sen ensimmäistä kertaa vai 1000. kerran, olet aina enemmän kuin tervetullut.

Te sen sijaan olette valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä kansa. Te olette Jumalan oma kansa, jonka tehtävänä on julistaa hänen hyviä tekojaan. Hän kutsui teidät pimeydestä ihmeelliseen valoonsa. (1. Piet. 2:9, NT2020)

Jeesus ei malta odottaa voivansa parantaa ja auttaa sinua. Eikä hänen apunsa lopu edes tähän. Hän haluaa myös pyhittää ja eheyttää sinut ja antaa elämällesi tarkoituksen ja merkityksen. Sitä minä kutsun onnellisuudeksi. Tai autuudeksi.

Rakas Jumala,
Olet meille niin ihana, kiitos ja ylistys sinulle.
Anna meille anteeksi, että etsimme merkitystä, tarkoitusta ja identiteettiä sinun ulkopuoleltasi, vaikka olet valon lähde ja vain sinulla on iankaikkisen elämän sanat.
Tarvitsemme sinua ja antaudumme sinulle.
Näytä meille todellinen identiteettimme ja ohjaa meidät täyttämään tehtävät, joihin olet meidät kutsunut. Siunaa meitä, inspiroi meitä ja pyhitä ja eheytä meidät.
Jeesuksen nimessä,
Aamen

P.S.

Eikö olekin ihmeellistä? Jumala on niin hyvä meille. Hän pelastaa meidät armosta, mutta hän ei jätä meitä selviytymään elämästä ja sen ongelmista omin voimin. Vaan hän tarjoaa meille kaiken, alkaen identiteetistämme Kristuksessa. Jumala tuntee meidät ja hänellä on suuria suunnitelmia meidän jokaisen varalle. Älkäämme siis tuhlatko aikaa etsiäksemme identiteettiämme tai elämän tarkoitusta vääristä paikoista. Juoskaamme Jeesuksen luo ja antakaamme hänen pyhittää ja eheyttää meidät ja sitten näyttää meille, millaisista asioista saamme elämäämme tarkoituksen ja merkityksen. Minä olen valmis tähän. Entäpä sinä? Ole suuresti siunattu, ystäväni. Sinä olet Jumalan armon ja rakkauden arvoinen.

4 thoughts on “Löydä itsesi Jeesuksessa

  1. Kiitos tekstistä!
    Osaat hyvin tuoreesti esittää tutut asiat, tapasi ilmaista on elävää ilmaisua, kiitos!

    Ole siunattu sinä ja perheesi!

    1. Kiitos, Ulla, rohkaisusta. Jaan vain sitä, mitä olen Jumalalta saanut. Mutta hän onkin ehtymätön lähde ja kaiken uudistaja. Iloa ja siunausta sinullekin!

  2. Hyvä Mari-Anna, kiitos tästä ihanasta tekstistä! Jotakin tapahtui, kun luin sitä. Oli luettava sitä monta kertaa uudelleen ja uudelleen. Sama tapahtui aina. Teksti oli elävää ja se siunasi minua joka kerta kuin olisin ollut Hänen kosketuksessaan.
    Silja

    1. Kiitos kommentistasi. Ihanaa, että tämä on saanut siunata sinua. Jumala on hyvä! Suuren Jumalan suurta siunausta sinulle edelleen! (P.S. Pelastin kommenttisi roskakansiosta, joten tämä vastaus vähän viivähti, pahoittelut siitä.)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *